عصر ایران -نهال موسوی: خبر این است: غلامرضا فرجی (سخنگوی شورای صنفی نمایش) اعلام کرد در جلسه امروز انتخابات برگزار شد و “محسن امیریوسفی” بعنوان رئیس شورای صنفی نمایش تعیین شد
نمیخواهم قضاوت پیش از موعد داشته باشم ولی امیدوارم این انتصاب شبیه به فضای ورزشی کشور نباشد که هرگاه کسی به رویکرد تیمی یا فدراسیونی انتقاد داشته است در فصل بعد او را بعنوان یکی از اعضا هیات مدیره انتخاب می کنند و با این استراتژی راه را بر نقد شدن دوباره می بندند.

این ریاست امیر یوسفی به دلیل تجربیات تلخش در راستای به اکران رسیدن یا نرسیدن فیلم‌هایش، نویدبخش وجود شخصی آگاه به خم و چم این اتفاقات است ولی از سوی دیگر با نگاهی به ساز و کار اکران فیلم در سینمای ایران متوجه می شویم که مقوله اکران در سینمای ایران پیچیده‌تر از آنست که یک نفر و ریاست او بتواند بر آن تاثیری داشته باشد.

اگرچه شاید اشاره شود که فیلم های امیریوسفی در زمان دریافت پروانه نمایش به مشکل خورده و این به وزارت ارشاد مربوط است و ربطی به شورای صنفی نمایش ندارد ولی تصمیمگیری شورای صنفی نمایش هم بسیار مهم است و می تواند حتی فیلمی که از وزارت ارشاد هم پروانه نمایش دریافت کرده است را پشت در اکران قرار دهد. به یاد بیاورید آن اقدام گل گرفتن در خانه سینما احمد نجفی در اعتراض به تصمیمات این شورا بود.

عصر ایران -نهال موسوی: خبر این است: غلامرضا فرجی (سخنگوی شورای صنفی نمایش) اعلام کرد در جلسه امروز انتخابات برگزار شد و “محسن امیریوسفی” بعنوان رئیس شورای صنفی نمایش تعیین شد.

برخی با استناد به آیین نامه اکران مبنی بر اینکه اگر فیلمی یک بار از اکران انصراف بدهد،نباید تا 6 ماه بعدش روی پرده برود. اما در جلسه اردیبهشت ماه اکران “آنسوی ابرها” تصویب شد که دوباره گروهی مصوبه مذکور را غیرقانونی و تخلفی آشکار خواندند.

سینمای ایران همواره آبستن اتفاقات جالب است اتفاقاتی که معلوم نیست ریشه آنها در شفافیت و فضای باز است یا از محافظه کاری و بسته بودن شرایط، یا شاید هم هیچکدام، این چرخ روزگار است که چنین موقعیت‌های سورئال، آبزورد و حتی طنزی را رقم می زند.

برای نمونه فیلم “آنسوی ابرها” مجید مجیدی قرار بود که از 2 اسفند در سرگروه کورش اکران ‌شود، همان 2 اسفند تنها در یک سانس به عنوان اکران مردمی در پردیس کورش اکران شد و طبق اعلام پخش‌کننده فیلم مجید مجیدی، نسخه دوبله و DCP این فیلم آماده نشد تا با همین توجیه از اکران کنار برود.

محسن امیر یوسفی کارگردانی است که هر 3 فیلمی که ساخته به دلایل مختلف زمان نمایش آنها با مشکل مواجه بوده است و اصطلاحا خود از سینه سوختگان این وادی است، فیلم اول او “خواب تلخ” پس از 10 سال توقیف بودن در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلم دوم “آتشکار” بعد از مدتی بالا و پائین شدن عاقبت از توقیف درآمده و اکران شد و “آشغال‌های دوست داشتنی” آخرین فیلم امیر یوسفی هنوز توقیف است و به نمایش در نیامده است، حال سازنده این 3 فیلم در رأس شورایی قرار گرفته که به تعبیری برای نمایش عمومی فیلم‌ها تصمیم گیری و بر آن نظارت می‌کند.

اینک انتظار می رود امیر یوسفی که خود زخم خورده اکران و اتفاقت ناشی از آنست در مقامی که دارد از سینمای مستقل و جوانان بدون حامی‌های ارگانی حمایت کند و راه را برای جاری شدن خونهای تازه در شریان سینمای ایران هموار کند.

شورای صنفی نمایش هم با گذشت یک هفته از مصوبه خود،در قبال این مسئله ترجیح داد سکوت کند. بعدتر فرجی (سخنگوی شورای اکران) درباره اکران فیلم مجیدی گفت: «این فیلم از اکران انصراف نداد بلکه مشکل فنی داشت» و عاقبت از 12 اردیبهشت اکران فیلم آغاز شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *